2019. december 23., hétfő

Töltött káposzta lassú főzőben







A töltött káposzta gyakran készül nálunk. A hozzávalókat mindig ugyanarról a helyről vásároljuk – kedvenc őstermelőnktől és a hentestől. A mai adaghoz 3 kg darált húst és egy nagy fej savanyú káposztát vettünk két kg apró káposztával. Az apró káposztából csak kb. fél kilónyit használok a töltött káposztához. A többiből készül szilveszterre káposztás-virslis papucs és az újévben korhelyleves, a maradékot lefagyasztom későbbre.
Megtalálható a fagyasztóban, a kamrapolcon üvegezve készételként. Amikor már egy-két adag van, ismét főzünk. Szoktuk főzni hagyományosan, ahogy annak idején disznóvágáskor a nagy lábasban. Cserépedényben is készítjük sütőben. Most lassú főzőben készül. Minden edényben más-más íze lesz ugyanannak az ételnek.
A készítésében is szoktunk változtatni, mikor, mihez van kedvünk. Van, amikor pörkölt alapra kerülnek a töltelékek, van, amikor füstölt húsos csont (nyúlja) kerül az aljára, vagy csak simán a töltelékeket főzzük kis apró káposzta ágyon. 

Ma a karácsonyi készülődésben egy kevés füstölt szalonnát aprítottam az edény aljára. Erre került egy fej apróra vágott vöröshagyma, a tetejére apró káposzta. 




A káposzta leveleket szétszedtem, a legnagyobbakat félbevágtam, az eret kivágtam a közepéből. Ezekbe töltöttem a húst, amit délután a párom kavart be. A töltelékhez a rizst nyersen adtuk hozzá. (Nem fért bele minden töltelék a lassú főző betétedényébe, ezért elő kellett vennem a mázas edényt is és a sütőben is sült egy adag.)


A lassú főző edényébe belepakoltam az elkészített töltelékeket és a tetejére ismét hagyma, kevés szalonna, apró káposzta került. Felöntöttem egy liternyi vízzel. 



Az utolsó órában kivettem a töltelékeket és a szafthoz kevertem a rizslisztből készített rántást. A töltelékeket visszatettem és tovább főztem. 

(Azért rizslisztből, mert készételként üvegben fogom tartósítani egy részét, így a párom is és a gyerekek is tudnak vinni belőle későbbre.)

 „High” fokozaton főzöm 4 órát, majd „Low” fokozaton 2 órát.
Mivel nem kell felügyelni a főzés menetét, addig készülhetnek a sütemények. 

A készételek házi tartósításának nagyon szigorú szabályai vannak, melynek utána olvashatsz az interneten. 

Kérlek, hogy csak ezek ismeretében és szigorú betartásukkal, valamint a megfelelő eszközök meglétével fogj hozzá az elkészítésükhöz!


Az ételeket vagy rántás nélkül tartósítom, vagy rizsliszttel készítek rántást!



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése