2020. május 2., szombat

Kovászos kenyér - saját receptemmel






Régóta próbálkozom a kovász készítéssel, kovászos kenyér sütésével. Többször feladtam – újra kezdtem. Rengeteg videót megnéztem, cikket elolvastam. Igazából sosem voltam teljesen elégedett a végeredménnyel, ami azért néha igazán jól sikerült.
Most végre rájöttem a sokadik próbálkozás után, hogy a saját konyhámban, a saját kezemmel csak saját recepttel sikerülhet a kenyerem úgy, ahogy én elképzeltem. Így hát összegyúrtam a saját receptemet és azt hiszem, maradok emellett, mert az eddigi legjobb kenyeret sikerült sütnöm. Még van mit javítani, de az alap már jó lesz.



A kenyérsütés előtt két nappal az anyakovász esti etetésénél öreg tésztát készítek. 30 gr anyakovász és 45 gr szoba hőmérsékletű vizet elkeverek, hozzáadok 75 gr réteslisztet. Jól összekeverem, átgyúrom, ütögetem, majd gömbölyűre formázom, és a tetejét bevágom keresztbe ollóval. Beleteszem egy nagyobb üvegbe. Reggelre a duplájára megkel az üvegben. Ehhez az öreg kovászhoz reggel hozzáadom az anyakovász etetésénél kimaradt 30 gr anyakovászt. Összekeverem és amikor felfut délután használom a kenyérhez.


Érett anyakovász 


(Reggel és este etetem: 15gr anyakovászhoz teszek 12gr szobahőmérsékletű vizet és 20gr réteslisztet)


Érett öregtészta
(30 gr anyakovászt és 45 gr szoba hőmérsékletű vizet elkeverek, hozzáadok 75 gr réteslisztet. Jól összekeverem, átgyúrom, ütögetem, majd gömbölyűre formázom, és a tetejét bevágom keresztbe ollóval. Beleteszem egy nagyobb üvegbe. Reggelre a duplájára megkel az üvegben.) 


Öregtészta  - használat előtt


A kenyérsütés előtti délután dagasztógépben jól összedolgozom a (autolizálok) 300gr 40 fokos vizet és 450 gr átszitált fehér lisztet. Letakarva egy órát pihentetem. 


A pihentetés után a tésztához keverem az öreg kovászt. 
Nagyon jól kidolgozom a tésztát. 10 gr sót felolvasztok nagyon pici meleg vízben. 
Ezt hozzáöntöm a tésztához és tovább dagasztom.
Amikor már nagyon szépen összeállt a tészta, elválik az edény falától, akkor átteszem egy kiolajozott tálba és letakarva fél órát kelesztem. 
A mikro nagyon bevált nekem a tészta pihentetéséhez.

A pihentetés után kicsi liszttel megszórt konyhapultra kiteszem a tésztát és amilyen nagyra tudom - minden oldalról kihúzom (laminálom).  
Két oldalról középre hajtom és óvatosan feltekerem. Visszateszem a tálba és ismét pihentetem szoba hőmérsékleten fél órát.







Ismét kiveszem a tálból a konyhapultra és óvatosan csak ujjheggyel kinyomkodom, két oldalról behajtom és feltekerem. Tálba teszem, lefedem, fél órát pihentetem.


A pihentetett tésztát a tálban hagyom és minden oldalról alányúlva felhajtom a tésztát. Másfél órát ismét pihentetem a mikróban. 


Pici lisztre kiveszem a tésztát és óvatosan kihúzom egy kicsit és ujjbeggyel masszírozom. Két oldalról behajtom, azután alulról és felülről is. Tenyérrel behúzom magam felé addig, amíg egy feszes gombócot kapok. 


Rizsliszttel belisztezett szakajtóba teszem, letakarom, és egy éjszakát pihentetem a mikró sütőben. 

Másnap reggel óvatosan kiborítom a tésztát egy zsírpapírra. Fél órát hagyom pihenni, addig a sütőt előmelegítem. 220 fokon alul-felül sütéssel fogom sütni. A sütő aljára teszek egy vízzel majdnem tele lábast vagy tepsit. A tepsit, amiben sütni fogom a kenyeret szintén beteszem a sütőbe, hogy felmelegedjen.



A megkelt tésztát beteszem a felmelegített tepsibe, bevágom a tetejét és vízzel lespriccelem, betolom a sütőbe. 60-70 percig sütöm.







Ajándékba készült kovászos kenyerem






Ropogós, vékony héjú, nagyon jó állagú kenyérke lett.





















Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése