2020. március 23., hétfő

Cipó







Úgy gondoltam, ha eddig is gyakran sütöttem kenyeret, akkor most, amikor "Mindenki maradjon otthon"- megsütöm rendszeresen.

A mai csoda egy kis cipó, ropogós héjjal, puha bélzettel, öregtésztával. 

30 dkg BL80-as kenyérlisztet, 20 dkg teljes kiőrlésű lisztet, 3 gr porélesztőt és 3 dl langyos vizet dolgoztam össze kézzel. Amikor már jól összeállt a tészta, tálba tettem és a konyhapulton hagytam 12 órát. Ebből a mennyiségből három-négy kenyeret lehet majd sütni.


Letelt a 12 óra és a tál tetejét levettem. A tészta az eltelt időben többször megkelt és visszaesett szoba hőmérsékleten és ilyen gyönyörű laza szerkezetűvé érett. A mai kenyeremhez vettem ki az öreg tésztából 25 dkg-ot. A megmaradt tésztát áttettem egy kisebb dobozba és felcímkézve a hűtőbe tettem. 8-10 napig használható lesz az öreg tészta. Előnye, hogy kevesebb élesztőt kell használnunk a kenyértészta elkészítésénél.


Összeállítottam a kenyeret: 
50 dkg fehérliszt, 2 evőkanál burgonyapehely, 2 evőkanál joghurt, 3 dl langyos víz, 1 dkg porélesztő, 
pici cukor és 25 dkg öregtészta. 
A hozzávalókat egy nagy tálban jól összedolgoztam és dagasztottam (géppel is lehet). Amikor a dagasztás felénél jártam, egy nagyon kevés vízben feloldottam két púpos kávéskanál sót és a tálba öntöttem. Hozzáadtam két evőkanál mákolajat (olíva olaj, étolaj is jó) és jól kidolgoztam a tésztát. Amikor már összeállt a tészta, kivettem a konyhapultra és ott dagasztottam tovább. 
Amikor elkészült visszatettem a tálba, vízzel lespricceltem és hagytam egy órát kelni.
Amíg kelt a kenyér egy jénai tálat lepermeteztem vízzel, rátettem a sütőpapírt.
Megkelt a kenyér. Kitettem a tésztát a konyhapultra és az ujjaimmal kilapogattam a tésztát, hogy ne essen össze. 
Két oldalról egymásra hajtottam és föntről kezdtem lehajtani úgy, hogy ne nyomjam össze. 

Megformáztam a kenyeret. Ismét hagytam fél órát kelni. Bekapcsoltam a sütőt és előmelegítettem a sütéshez. Tettem az aljára egy kicsi tepsiben vizet. 



Szikével bevagdostam a tészta tetejét, ami azonnal szétnyílt. Vízzel lepermeteztem és rátettem a jénai tál tetejét. 250 fokos sütőben alul felül sütéssel 20 percig sütöttem, azután visszavettem a hőfokot 210-re.
30 perc után kivettem a jénai tálból, bepermeteztem vízzel és visszatettem a tűzhely rácsára a kenyeret, hogy tovább süljön. 
60 perc után lekapcsoltam a tűzhelyet és kivettem a kenyeret egy rácsra, hűlni.

















Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése